søndag den 7. april 2013

Mit læringsrum med tanke bag...


For at behandle børn lige må de behandles forskelligt.
Den gode læring afhænger ikke kun af den fysiske indretning.
Den opstår i magiske øjeblikke - i dialog med eleven. som tør være åben, tryg og klar til at prøve at forstå noget nyt.
Det magiske øjeblik er selvfølgelig ikke bare afhængig af farven på puderne i sofaen, men af alle faktorer, som afgør atmosfæren i læringsrummet.
Med min forestilling om mit eget læringsrum, har jeg valgt at "ryste posen" lidt og gå væk fra tanker som:"Det plejer vi at gøre".
Der stilles store krav til børn og lærere og med tanker som differenciering og inkludering, kræves der helt nye måder at tænke på, ved brug af indretning af læringsmiljø.
Med mit læringsrum har jeg prøvet at tænke muligheder med hensyn til at få det optimale ud af elevernes individuelle læringsproces - jeg har prøvet at sætte fokus på vigtigheden i at inddrage forskellige sanser, for at gøre det muligt at udnytte det fulde potentiale hos hver enkelt elev.
Tanken bag er, at anerkende forskellighed og at vi alle lærer på forskellig vis.

Der skal være plads til alle, hvadenten man har brug for ro, fysisk udfoldelse, musik eller larm eller mere "hands-on" tilgang for at lære.
For vi aflæser jo et rum når vi går ind i det.
Vi forholder os til "stedets ånd" og reglerne, mens vi interagerer med hinanden i forhold til situation og rammer.
Derved bliver æstetikken et virkemiddel til øget læring, trivsel og samarbejde.
Her ligger en udfordring for mig som lærer, ved bevidst at overveje de virkemidler der bedst støtter op om den pågældende undervisnings og læringssituation.
Skal bordene placeres anderledes eller helt væk? Skal der være tæpper og puder?
Og hvorfor ikke bruge naturens rum og sidde under en trækrone i godt vejr eller i en hule?



Mit bud på et klasselokale har blandt andet til formål, at få eleverne til at lære selv og at jeg som lærer, giver dem styrken i den proces, ved at optræde som vejleder.
Her er ikke plads til et gammeldags kateder og udenadslære.
Jeg tror,  at det betyder noget, hvad vi omgiver os med i dagligdagen og mener også, at for at opnå løbende stimuli er det vigtigt ikke at lade læringsmiljøerne stivne i vante former.
I mit læringsrum er der plads til "forhandling".
Derfor har jeg også tanke på, at en undervisnings-læringssituation kan drage nytte af en bestemt måde på hvordan bord og stole er sat op, hvor en anden kan være fuldstændig anderledes, fordi det er en anden kontekst og derfor sender andre signaler til eleverne.

Mit bud (tegning herunder)













Eftersom jeg arbejder på en skole der gudskelov har valgt at lave de små traditionelle klasserum om til større arealer, har jeg mere plads at boltre mig i.
Eleverne starter hver dag med at møde ind på "Bænken" (Nr.1) som er lidt auditorie-agtig.
Her hænger de deres skoletasker på knager (markeret som en prik på tegningen på Bænken).
Jeg har, som tidligere skrevet, ingen kateder, men et hejse-sænkebord på hjul som kan bruges af alle når et projekt for eksempel skal præsenteres.
Der bruges kæmpe lærred og fjernbetjening til at bladre på skærmen. Her vil desuden være en dagsorden for dagens opgaver når eleverne møder ind på Bænken.
Jeg står midt på gulvet og leder klassen og deler opgaver ud og efterfølgende skal eleverne tage ansvar for,og dermed selv har indflydelse på,  om de ønsker at gå hen til "Hjælpebordet" (hvis de mener, at opgaven er lidt vanskelig, er her ekstra hjælp af hente) som er markeret med nr.2 på tegningen, eller om de vil arbejde i gruppe (Nr.3), arbejde to og to (Nr.4), arbejde i direkte lys i vinduet samt have udsigt (Nr.5), gå i hængekøjen (Nr.6), hoppe op i hemsen hvor de kan arbejde mens de høre musik (Nr.7) - her ligger der farverrige hørebøffer og Ipods med musik til 4 elever eller om de ønsker at arbejde under hemsen (Nr.8) hvor der er en stor madras med puder og høreværn til dem som ønsker ro.
Jeg vil uanset, som vejleder, holde øje med hvor hver elev ønsker at arbejde og rådgive hvis jeg mener, at for eksempel Emil har bedst ved at gå til Hjælpebord eller arbejde i rolige omgivelser.
Der er en lav reol (nr.9) med hynde til hver elev samt hørebøffer og høreværn som når som helst er til fri afbenyttelse.
Midt loftet i lokalet, hænger der en projektor som lyser gulvet op i temaer, alt efter kontekst.
Her er der også mulighed for forskellige lege og det kan samtidig fungerer som et diskoteks dansegulv, da jeg mener, at bevægelse til musik hver dag, gør eleverne glade og mere motiveret.
Nr.10 er en slags talerstol som bruges til præsentation. Jeg vil meget gerne fremme eleverne til kritisk sans og her kan man hver fredag få lov til at snakke om et emne som undre eller som vækker glæde, harme..etc. På den måde lærer eleverne at snakke til åben forsamling, ytre sig om et bestemt emne og 
derigennem få selvtillid til at turde gøre det, også i andre sammenhænge. Dette mener jeg høre med til dannelse.
Nr.11 er et hejsebord til lærer og elever på hjul som bruges til fremvisning. 
Nr.14 er et bord på hjeul til præsentation af projekt. her kan der vises i 3D, man kan flytte på objekter med fingeren og gå på nettet.
Der er hæve-sænke borde og stole til hver enkel elev. På den måde kan eleven selv bestemme og han vil sidde eller stå.
Jeg har medtænkt brug af forskellige medier og skærme for at skabe forbindelse til omverdenen og for at gøre viden tilgængelig på forskellige platforme - for her ligger fremtiden.
Når dagsorden er gennemgået og elever har er gået til arbejdsstationerne, er alt tilladt så som mobiltelefoner, Ipads, musik, høreværn, gåtur - alt for at eleverne skal søge, opsamle information.
Igen står jeg som vejleder og guider eleverne igennem processen.
Jeg vil indfører inde-sko i klasselokalet, fordi det gør noget med lydniveauet.

Muligheder: Ved læsning ville jeg rykke borde og sætte telte op, hvor eleverne kunne lægge sig i puder og læse dagens tekst med pandelamper.
Ved anden kontekst, og det kunne være skrivning, ville jeg vælge at hænge papir på alle vægge og her måtte der skrives på i en hel uge.
Ved blogindlæg, ville alle indlæg løbende kunne læses på storskærmen eftersom de rullede ind.

Alle elever vil desuden blive bedt om at fotografere deres tre favoritsteder i lokalet. 
På den måde bliver de mere opmærksomme på oplevelserne i rummet.
Alle må desuden tage en personlig ting med hjemmefra og stille/hænge hvor de ønsker.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar