søndag den 17. marts 2013


Deduktiv og induktiv undervisning...


Jeg har lært, at deduktiv undervisning er orienteret mod færdighedstræning
hvor induktiv mere er rettet imod elevens personlige kompetenceudvikling.
Jeg tænker, at der i undervisningssituationer ikke vil være enten deduktivt
eller induktivt, men at den vil ligge i gråzonen mellem dem,med udgangspunkt i en af begreberne.

Så tænker jeg alligevel lidt: Hvad ville der ske ved en udelukkende induktiv undervisning?
Hvordan ville det gå hvis eleverne laver nogle opgaver eller foretager nogle observationer uden
på forhånd at få forklaret den teoretiske ramme for opgaverne?


”Ja, men Sokrates, hvorledes vil du da søge efter dette, som du overhovedet ikke véd, hvad er? Hvordan vil du bære dig ad med at tage noget frem til undersøgelse, som du ikke kender? Og selv om du skulle slumpe til at finde det, hvordan vil du så erkende, at det er dét, som du ikke kendte?”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar